News

June 2, 2021 — News

The first packages of the Mivitotal vitamin range have been rolled out and there are more to come! The impossible mission to create a new brand design with no space made possible. Case coming soon.



May 2, 2021 — Reflection #9

Reflections är en serie svar på frågeställningar vi skickat ut till människor som betytt och betyder mycket för oss, personer vi samarbetat med, haft som mentorer och inspiratörer. Frågor om framtiden.

 

Sofie Börjesson – Inredningsdesigner Room by Sofie

”En grym affärskvinna som satsar fullt ut i allt hon gör. Hon klev in i studion på Davidshall, fick en bra känsla och vi har samarbetat sen dess.”/L&M

 

H•G: Hur har din omvärld och bransch ändrats under 2020?

S.B: Då många fått stora förändringar i sin arbetssituation och jobbar hemifrån, ser vi en stor ökning på kunder som önskar inredningshjälp hemma. Allt från att färgsätta, bygga nya kök, skapa en bra/fin/ergonomisk arbetsplats i hemmet, uppdatera med nya möbler eller arbeta med textilier för önskade nya ”rum”. Befolkningen reser mindre och lägger mer pengar på sitt hem. De investerar nu i dyrare möbler och inredning.

 

På bostadsmarknaden är utbudet, på speciellt hus, just nu väldigt lågt vilket gör att priserna är höga. Bostadsannonserna och bilderna har blivit viktigare då folk inte går på visning i samma utsträckning. Detta märks inte minst på trycket för mitt erbjudande om styling inför försäljning. Så sammantaget, hemmet har blivit ännu viktigare, folk vill just nu bo större då vi spenderar mycket tid hemma. Många tar in professionell hjälp i större utsträckning än tidigare.

 

H•G: Vad önskar du, yrkesmässigt, skall hända? 

S.B: Jag önskar att folk ser mer långsiktigt på sina hem, investerar i hållbar inredning samt tar hjälp att skapa de förutsättningarna de behöver utifrån sina behov. Det gör att vi kan minska felköp, vilka medför stora kostnader och dålig miljöpåverkan. Önskar se att andrahandsmarknaden blir ännu mer central.



April 22, 2021 — Reflection #8

Reflections är en serie svar på frågeställningar vi skickat ut till människor som betytt och betyder mycket för oss, personer vi samarbetat med, haft som mentorer och inspiratörer. Frågor om framtiden.

 

Charlotta Rydholm

”En person vi vänder oss till för vägledning i yrkeslivet. En guide, utbildare, samtalspart och  en person vi alltid skrattar väldigt mycket med. Ständigt full av energi, spännande idéer och är en mästare i att realisera och verkställa viktiga initiativ.”/L&M

 

 

H•G: Hur har din omvärld och bransch ändrats under 2020, hur ser du utveckling 2021? 

C.R: Äntligen har många av oss fått lämna en obligatorisk, trygg fysisk lärande miljö och börja prova, prova om, lära och lära om. Vad är egentligen relevant? 100 presentationssidor eller att kunskapen har delats och reflekterats med alla i rummet?

 

Nu när det digitala 2020 är bakom oss, så är en smart idé att 2021 se vad som faktiskt fungerade riktigt bra digitalt. Det som fungerade mindre bra kan vi passa på att lära oss av. Det som inte fungerade alls kan vi låta bli att göra om. Alla vi som arbetar och främjar kunskapsdelning behöver vilja utveckla nya sätt att lära. Ska det vara visuellt? Kan det vara genom att lyssna? Under hur lång tid per gång kan ett effektivt lärande ske digitalt? Hur kan vi skapa inkluderande digitala läromiljöer? 

 

Många frågor, och jag ser fram emot att få ge svar på dem under 2021!

 

 

I ett större perspektiv önskar jag att allt fler vill börja.Börja lyssna, börja prova och börja göra. Strunta i att kunna allt; lär, lär ut och lär om.

 

H•G: Personen du söker inspiration från vad gäller lärande?

C.R: “Ten percent happier”, podcast med Dan Harris

“Dumma Människor”, podcast med Lina Thomsgård och Björn Hedensjö

Mina barn som är mitt i sina lärande processer.



April 10, 2021 — Referens #7

Reflections är en serie svar på frågeställningar vi skickat ut till människor som betytt och betyder mycket för oss, personer vi samarbetat med, haft som mentorer och inspiratörer. Frågor om framtiden.

 

Ann-Sofie Lundström, Strategic Brand Manager, Tradebanco

”Ann-Sofie är en kund vi håller när hjärtat, ett mycket givande samarbete som utmynnat i en ständigt pågående dialog om projekt och mycket annat i livet.”/L&M

 

 

H•G: Hur har din omvärld ändrats under 2020 och hur ser du förändringar framåt? 

A-S.L: Efter Corona-virusets utbrott drogs handbromsen totalt för kosmetikbranschen och handeln i butiker, försäljningen flyttades snabbt och framgångsrikt till e-handel och även till livsmedelsbutiker, vilka ju klarat sig väldigt bra igenom pandemin.

 

Kosmetikförsäljningen kommer troligen att fortsätta ligga kvar i hög grad på e-handel, gå tillbaka i viss mån till fysiska butiker men dock ej i lika stor omfattning som före pandemin.

 

H•G: Vad önskar du, yrkesmässigt, skall hända?

A-S.L: Av alla varumärken vi ansvarar för att marknadsföra och distribuera i Sverige så är Gahns det enda vi äger själva. Och då det är jag som är Strategic Brand Manager för detta varumärket så håller jag det såklart extra varmt om hjärtat. Jag vill se att Gahns utvecklas och hittar nya vägar, nya kanaler, nya kunder. Och därmed också inte minst hitta nya produkter, kanske till och med inom nya kategorier. Vi är bara i början av denna resa trots att det har varit med oss sedan år 1867! 

 

 

Relanseringen av Gahns med ny identitet, blev en enorm försäljningssuccé. Vi fick ju en skjuts av timing då det primärt handlar om tvålar som ju varit högaktuellt under pandemin. Så dels hög efterfrågan är en framgångsfaktor, men även att dess största försäljningskanal är förlagd till livsmedelsbutiker där moderniserad design tagit sig väl ut på hyllorna.  

 

För Gahns tror jag så klart att utvecklingen i försäljning bara kommer fortsätta på ett håll, och det är uppåt. ”Vi har fått så enormt positivt gensvar på den nya varumärkesidentiteten och nu jobbar vi på att utnyttja detta strategiskt.”



April 2, 2021 — Reflection #6

Reflections är en serie svar på frågeställningar vi skickat ut till människor som betytt och betyder mycket för oss, personer vi samarbetat med, haft som mentorer och inspiratörer. Frågor om framtiden.

 

Jenny Grettve – Arkitekt & Designer

”En kund som blivit en vän, en kosmopolit och allkonstnär som alltid har nya fantastiska projekt på gång, runtom i hela välden.”/L&M

 

H•G: Hur har din omvärld och bransch ändrats under 2020, hur ser du utveckling 2021?

J.G: Jag är ju i grunden arkitekt men rör mig väldigt brett så det är svårt att prata om någon specifik bransch, men sista året har varit enormt omtumlande för alla. Som så många andra arbetar jag nu hemifrån och behöver skapa nya digitala världar och rutiner vilket har varit både ansträngande men också öppnat upp för ny inspiration och spännande projekt. Jag tänker mig ett 2021 där vi är mer mentalt förberedda på att vara isolerade, där vi finner välmående i vardagsbestyren och där vi förhoppningsvis långsamt kan börja hoppas på en ljusare framtid igen.

 

H•G: Vad önskar du, yrkesmässigt, skall hända?

J.G: Byggbranschen står för en enormt stor del av koldioxidutsläpp i världen och det är verkligen hög tid för att det tas på största allvar. Jag önskar mig tydligare och fler diskussioner om möjligheter och målsättningar i stora perspektiv. Vi lever också i ett samhälle som kräver helt nya tag och stora systemförändringar. Jag har till exempel svårt att se varför vi saknar bostäder och behöver bygga tusentals de närmsta kommande åren, samtidigt som vi har enorma tomma butikslokaler i våra stadskärnor och med 2020 bakom oss även kontor som börjar tömmas. Vi borde på nya sätt diskutera existerande plats och rymd.

 

H•G: Hur kan vi gemensamt hjälpas åt att ta oss dit?

J.G: Jag känner oro över hur politik styr vår agenda utan att våga ta de drastiska åtgärder som vår planet kräver just nu. Så jag hoppas på långt starkare och modigare samhällsengagemang där invånare tar saken i egna händer. Det kräver en hel del samarbeten, en total öppenhet och stor generositet. Jag hoppas att vi kan sprida inspiration och vilja att förändra, och samtidigt göra det på ett varmt och glädjande sätt.

 

Jag är personligen rätt trött på dystopiska framtidsscenarier”.

 

H•G: Tendenser inom din yrkeskategori?

J.G: Om jag svarar som arkitekt, strategisk designer och konstnär så ser jag ett mycket större intresse för hållbarhet på ett mycket djupare plan än tidigare. Det handlar inte längre så mycket om materialval och lokalproducerat, utan om mycket större samhällsstrategier och ett stort intresse av att samarbeta och lösa problem. Vi behöver också bredda våra intresseområden och börja förstå hur man odlar mat, hur människor vill arbeta hemma, hur man skapar vackra miljöer utan att de kostar för mycket och hur man kan bygga för starkare demokrati. Jag tror också att konst har en stor och stark kraft att mobilisera människor och skapa möjligheter där livet känns tungt och hårt.



March 19, 2021 — Reflection #5

Reflections är en serie svar på frågeställningar vi skickat ut till människor som betytt och betyder mycket för oss, personer vi samarbetat med, haft som mentorer och inspiratörer. Frågor om framtiden.

 

Anna-Karin Elde – Creative Director Shomei

“The one and only!” / L&M

 



March 8, 2021 — Reflection #4

Reflections är en serie svar på frågeställningar vi skickat ut till människor som betytt och betyder mycket för oss, personer vi samarbetat med, haft som mentorer och inspiratörer. Frågor om framtiden.

 

Louise Hederström – Möbeldesigner

”En kvinna vi älskar att vara med, samarbeta med, diskutera med och inspireras av.” /  L&M

 

Inget blev som vi tänkt. Inget blev som vi ville. Jag tror att 2021 blir en mer kontrollerad version av 2020. Paniken har lagt sig (nu talar vi om min yrkesvärld, inte privat, angående vårdsituation, vaccin etc). Läget har stabiliserats. Vi har varit på oros-botten och vänt. Och allt vi gör just nu är en uppvärmning inför 2022. Då kan vi förhoppningsvis satsa fullt. Nu samlar vi ihop oss, formulerar alla tankar av konsekvenserna från lamslående pandemi, och jobbar på. Vi gör oss redo.

 

Foto: ©Petra Bindel

 

I min bransch var det tumultartat förra våren. Mycket värdefull produktion lades ned i Sverige under 2020. Mindre bolag som gått upp i större bolag, fick se sin produktion flyttad utomlands. Effektivisering, man skar bort långsamma små processer som ekonomiskt sett visade sig olönsamma i krishanteringen. Jag tror att det i många fall var en ursäkt för att göra sådant som var planerat i tysthet sedan innan. 

 

Framåt hoppas jag att mindre aktörer kommer mobilisera och fylla de tysta tomrum som lämnats kvar efter nedläggningar. Råvarorna, naturtillgångarna, hantverkskunnandet. Så mycket vi har, och så förgängligt det är när enbart pengar styr. Hoppas processer påskyndas och snarast möjliggör uppbyggnad av det som splittrats. Själva försäljningen ökar då människor plötsligt inreder och gör om sina hem mer än någonsin, vilket kommer gynna effekten för uppbyggnad av produktionen såklart. Det behövs naturligtvis fart på ekonomi, men mycket viktigt att inse att alla värden inte räknas i pengar, det hoppas jag kommer belysas mycket under 2021 och för all framtid.

Det finns ju alltid en hel rad perspektiv att ta in när man skall uttala sig såhär, det är omöjligt att få in allt i detta lilla utrymme. Men såklart ser jag att lokal produktion gynnar hållbarhet och miljöperspektiv på många sätt. Dock inte alla, eller alltid. Jag är inte total lokalpatriot, men jag är just nu rädd att vi tappar oerhört viktigt kunnande och hantverk i Sverige, som är helt ovärderligt.

 

Jag tror på att vi behöver transparens och samarbete när det gäller, dela erfarenheter och våga prata ärligt om, inte enbart framgångar, utan även dela återvändsgränder för lärdomar och solidariska lösningar. Och, dags för möbelföretagen att balansera upp sin överrepresentation av manliga designers. Detta måste sägas igen. Paradigmskifte nu! Tack!

 

 



March 4, 2021 — Reflection #3

Reflections är en serie svar på frågeställningar vi skickat ut till människor som betytt och betyder mycket för oss, personer vi samarbetat med, haft som mentorer och inspiratörer. Frågor om framtiden.

 

Charlotte Gateau – Kommunikationschef Moderna Museet

”Charlotte är en av de kunder vi samarbetat med längst. En mycket professionell beställare och ett fantastiskt bollplank rakt igenom alla faser i utställningsprojekten vi arbetar tillsammans med på Moderna.” / L&M

 

H•G: Hur har din omvärld ändrats under 2020, hur ser du utvecklingen 2021? 

C.G: På Moderna Museet och konstmuseer runt omkring i världen som varit stängda under 2020 har uppdraget att ge publiken konstupplevelser fortsatt om än i nya former. Digitala upplevelser och live-sända evenemang har fått en boom och eskalerat. Även om vi alla jobbade med det redan innan pandemin bröt ut så har vi under museernas stängda perioder under 2020 kunnat utveckla våra digitala koncept ytterligare och vi har fått mycket positiv feedback från både en ny publik och den redan existerande publiken. Jag tror att när vi öppnar museerna igen kommer vi att fortsätta att visa och prata om konst i andra kanaler mer än tidigare –  det digitala formatet är här för att stanna.

Mycket som har hänt under året har lett till positiva saker. Att jobba hemifrån har till vissa delar minskat stressen med resor och skapat utrymme för att jobba mer koncentrerat. Förhoppningsvis kan vi dra lärdomar av det och skapa ett arbetsliv som bidrar till ökat välmående och ett hållbart samhälle. Vi behöver helt klar se på våra arbetsplatser med nya ögon.

 

H•G: Tendenser inom din yrkeskategori?

C.G: Jag jobbar inom kommunikationsfältet och vi har haft ett år som har varit extremt arbetsintensivt. Mitt team på museet har varit fantastiska på alla sätt, flexibla, lösningsorienterade, positiva och haft högt i tak. Vi har lyft våra kompetenser på många olika plan inom krishantering, digital utveckling och teamwork. På det viset har 2020 varit oerhört lärorikt och utvecklande!



March 2, 2021 — Reflection #2

Reflections är en serie svar på frågeställningar vi skickat ut till människor som betytt och betyder mycket för oss, personer vi samarbetat med, haft som mentorer och inspiratörer. Frågor om framtiden.

 

Anna-Karin Elde – Creative Director Shomei

“The one and only!” / L&M

 



February 19, 2021 — Reflection #1

Reflections är en serie svar på frågeställningar vi skickat ut till människor som betytt och betyder mycket för oss, personer vi samarbetat med, haft som mentorer och inspiratörer. Frågor om framtiden.

 

Veronica Hejdelind – Verksamhetschef Arwidssonstiftelsen

”Klok, intressant och ambitiös kvinna som vi fått både inspiration och insikter från under en herrans massa år. Ständigt aktuell.” / L&M

 

 

H•G: Hur har din omvärld ändrats under 2020, vad tror du om detta nya år?

V.H: Pandemin har accederat vissa händelseförlopp/processer som vi redan såg tendenser till inom stadsutveckling tidigare så som ökad e-handel, ökad möjlighet till hemarbete, digitalisering och förändrade konsumtionsmönster. Omställningen gick snabbt och har öppnat upp nya möjligheter som nu kan komma att bli bestående och ganska radikala – för om vi också efter pandemin inte längre vill handla i shoppinggallerior eller på gågator, inte behöver sitta på kontoret och arbeta i lika storutsträckning, klarar att bedriva företag utan intensivt affärsresande och framför allt om det visar sig att konsumtion och karriär kanske inte var så betydelsefullt i relation till tid med familjen, vänner och med dig själv – då kommer staden att förändras, kontor i city kommer att gapa lika tomma som butikslokalerna och hotellobbys vilket kommer tvinga så väl fastighetsägare som kommuner att tänka om och tänka nytt.

V.H: Pandemin har visat att vi kan anpassa oss om vi måste och att det inte behöver vara av ondo. Du kan fortsätta resa men inte lika ofta och lika långt bort. Du kan köpa nya kläder men inte lika ofta och inte lika billigt, etc. Inom min yrkeskategori tror jag att tendenserna framöver kommer bli grönare, hälsosammare, roligare och fyllt av mer nyfikenhet.

 

H•G: Personer du söker inspiration från?

Oliver Wainright, arkitekturkritiker The Guardian.
Mariana Mazzucato, nationalekonom och motionssimmare.
David Shrigley, konstnär och kallbadare.



Instagram

Interviews

April 9, 2021 — Portrait #3

Alexandra Giertz, kommunikationsansvarig på Moderna Museet Malmö

 

H•G: Vad är mest spännande med ditt nya jobb?

A.G: Moderna Museet Malmö är en del av Moderna Museet som funnits sedan sent 50-tal. Organisationens historia, omfattande konstsamlingar av och kapacitet att förmedla konstupplevelser tycker jag är helt fantastisk. Samtidigt har Moderna Museet Malmö en unik situation som ett nytt museum (öppnade 2009), placerat i en stad och en region som sjuder av energi, nytänkande och mångfald. I skärningspunkten mellan kunskapsfylld tradition och nyfiken förnyelse triggas jag allra mest.

 

H•G: Hur tror du museets position som plats förändras framöver?

A.G: Det är väldigt roligt att göra tankeexperiment kring vad ett konstmuseum kommer att vara om fem år. Med den digitalisering av visningar och programpunkter som skett under året tror jag att framtidens museum kommer att vara både en fysisk och virtuell plats – med utställningar curerade på olika sätt för olika kanaler.

Om jag får drömma lite så hoppas jag att det fysiska museet även kommer att kunna erbjuda det rakt motsatta – rum där man är helt nedkopplad från digital kommunikation och istället får en chans, i ett ibland kanske på gränsen till överdigitaliserat samhälle, att bara översköljas av konsten utan yttre distraktioner.  

 

H•G: Vad vill du göra, som kommunikationsansvarig på museet?

A.G: Jag ser fram emot att arbeta med olika projekt som syftar till att i ännu högre grad väcka intresse för museet som plats för alla och konst som något som kan ge upplevelser på olika plan. Modern och samtida konst kan ibland uppfattas som svår – jag tror att det är vanligt att tro att det krävs bakgrundskunskap för att förstå konst eller se på konst på ”rätt” sätt. Jag vill att vi ska bli ännu mer inkluderande i vår kommunikation och lyckas visa att museet är en plats för spännande möten, energiinjektioner, nya tankar, visuella lyckosprång och inspiration – var du än är i livet och vilken historia du än bär på.

 

H•G: Vart kommer du från innan du hamnade här?

A.G: Jag har tidigare varit marknadsansvarig för Cullbergbaletten och arbetat framför allt internationellt med marknadsföring och PR i olika delar av världen. 2013 flyttade jag med min familj till Indien där vi bodde i några år innan vi 2016 flyttade till Förenade Arabemiraten. I Indien startade jag ett kläd- och skomärke som jag drev fram till sommaren 2020 då vi flyttade tillbaka till Sverige och bosatte oss i Skåne. Under åren utomlands plockade jag också upp studier i konstvetenskap på distans till Uppsala universitet och kompletterade min tidigare examen i strategisk kommunikation med en fil kand i konstvetenskap.

 

Drömutställningar: En dröm – och något som Moderna Museet redan arbetar med –  är fler utställningar med konstnärer från andra delar av välden än väst. Jag känner mig enormt priviligierad som har fått chansen att uppleva mycket spännande konst i både Indien och Mellanöstern och blivit strakt berörd av konstens kraft i samhällen i förändring.

 

 



November 27, 2019 — Studio portrait Nr 2

Peter Westrup, Photographer, Malmö, Sweden

 

Westrup (1974) is a Malmö based photographer who has documented the city’s change and modernization with his camera since the late 1990s. He has a broad spectrum of assignments, both commercial and self-initiated projects.

 

A hard working photographer when it comes to capturing human presence and personality in portraits. His field of work is both local and international, where both natural images and people’s everyday lives are documented. It turns out he also do assignments for advertising, editorial, products and some food as well.

 

He is now a part of our studio at Davidshall and we do look forward to exiting project together upcoming spring. We do love that Peter has one foot int the modern digital world of photography and the other in the more traditional part of the craft. Along with him came also his photo lab and we do love the smell of liquids from the darkroom and the Ilford photopaper boxes that lays around the office.

 

He currently has a small exhibition showing the eastern port of Malmö, documented through his lens. Can be seen in the windows at Davidshall until February 2020. Find his work on www.peterwestrup.se and his world on Instagram/peterwestrup



April 12, 2018 — Interview Nr 1

Jes Fernie, Independent curator, UK

 

H•G: How do you summarize your curatorial work, overall and for Råängen?

J.F: I work with artists, architects, thinkers, developers, priests, taxi drivers, choirs, farmers, developers and writers to make interesting things happen in public space. I’m interested in an expansive approach to contemporary art and culture that creates opportunities for a broad range of people to think about, get involved in, or just see art in their public realm.

 

Photo: © Peter Westrup

 

For Råängen this involves working with Lund Cathedral and White Arkitekter on a long term commissioning programme that will establish a foundation for their development in Lund. I’m really excited about the potential for this programme to create a unique blueprint for thinking about urban expansion and the role the art and culture can play in this. Also, I LOVE working in Sweden!

 

H•G: Some words about amazing upcoming “And We Are Everywhere” from your heart?

J.F: When Nathan Coley and I first discussed the idea of presenting the concept for And We Are Everywhere to the representatives from Lund Cathedral, we genuinely had no idea whether they would go for it. It is a bold and potentially contentious work that raises all sorts of interesting, current issues about faith, the Church’s role in society, homelands. It is wonderful to be working with clients who are so committed to ideas and conversation.

 

H•G: What project are you most proud of, and why?

J.F: Recently, I’ve been enjoying working with fiction writers who have written short stories related to commissions or projects I’m curating. For example, Joanna Quinn wrote an incredible story about a scientist living on a boat in a flooded landscape with her daughter, in an apocalyptic near future, for a project called ‘Flood House’ that I worked on last year. It added an incredible dimension to the project – a magical, fictional space opened up, which made me realise the power of narrative in the projects I work on. I’m now working with Holly Corfield Carr on a story about enclosure, family and bad decisions. Loving it!

 

H•G: Future dream project?

J.F: Spending so much time in Sweden over the last year and half has led me to dream about working more there. In a parallel universe, I live in one of those gorgeous, smooth pull-out draws at the Skissernas Museum in Lund. I get to sneak around at night with a flash torch, whispering to the ghosts of artists long dead and creating scurrilous connections between the work of those still living.

 

H•G: Best exhibition/most interesting artist right now?

J.F: I’ve just discovered Lisa Brice’s work in the Art Now room at Tate Britain. She messes with Degas, Picasso, Manet, and directly responds to two paintings in the Tate collection by William Rothenstein and John Everett Millais. Limp, passive, lugubrious women become active, weird sexy and BLUE (a reference to the Blue Devil in Trinidadian carnival). I reckon Angela Carter would have LOVED this show.