May 12, 2022 — News
As part of Southern Sweden Design Days we joined up with Svenska Tecknare to invite three outstanding women in our field – Anna-Karin Elde, Anna Benkert and Charlotta Rydholm – to give a foresight in 15 minutes each, proven by three arguments. A copy-paste of the Swedish radio show “Spanarna”. Come join us in the studio on thursday the 19th of May at 18.00.
May 11, 2022 — News
The release of the book, celebrated with the whole team in Stockholm. Photo: Rebecka Uhlin
May 5, 2022 — News
Our book is released and can be bought at merchworld.com
Photo: Rebecka Uhlin
January 4, 2022 — News
We welcome the new year and all of you who share it with us. Holster & Green
June 2, 2021 — News
The first packages of the Mivitotal vitamin range have been rolled out and there are more to come! The impossible mission to create a new brand design with no space made possible. Case coming soon.
May 2, 2021 — Reflection #9
Reflections är en serie svar på frågeställningar vi skickat ut till människor som betytt och betyder mycket för oss, personer vi samarbetat med, haft som mentorer och inspiratörer. Frågor om framtiden.
Sofie Börjesson – Inredningsdesigner Room by Sofie
”En grym affärskvinna som satsar fullt ut i allt hon gör. Hon klev in i studion på Davidshall, fick en bra känsla och vi har samarbetat sen dess.”/L&M
H•G: Hur har din omvärld och bransch ändrats under 2020?
S.B: Då många fått stora förändringar i sin arbetssituation och jobbar hemifrån, ser vi en stor ökning på kunder som önskar inredningshjälp hemma. Allt från att färgsätta, bygga nya kök, skapa en bra/fin/ergonomisk arbetsplats i hemmet, uppdatera med nya möbler eller arbeta med textilier för önskade nya ”rum”. Befolkningen reser mindre och lägger mer pengar på sitt hem. De investerar nu i dyrare möbler och inredning.
På bostadsmarknaden är utbudet, på speciellt hus, just nu väldigt lågt vilket gör att priserna är höga. Bostadsannonserna och bilderna har blivit viktigare då folk inte går på visning i samma utsträckning. Detta märks inte minst på trycket för mitt erbjudande om styling inför försäljning. Så sammantaget, hemmet har blivit ännu viktigare, folk vill just nu bo större då vi spenderar mycket tid hemma. Många tar in professionell hjälp i större utsträckning än tidigare.
H•G: Vad önskar du, yrkesmässigt, skall hända?
S.B: Jag önskar att folk ser mer långsiktigt på sina hem, investerar i hållbar inredning samt tar hjälp att skapa de förutsättningarna de behöver utifrån sina behov. Det gör att vi kan minska felköp, vilka medför stora kostnader och dålig miljöpåverkan. Önskar se att andrahandsmarknaden blir ännu mer central.
April 22, 2021 — Reflection #8
Reflections är en serie svar på frågeställningar vi skickat ut till människor som betytt och betyder mycket för oss, personer vi samarbetat med, haft som mentorer och inspiratörer. Frågor om framtiden.
Charlotta Rydholm
”En person vi vänder oss till för vägledning i yrkeslivet. En guide, utbildare, samtalspart och en person vi alltid skrattar väldigt mycket med. Ständigt full av energi, spännande idéer och är en mästare i att realisera och verkställa viktiga initiativ.”/L&M
H•G: Hur har din omvärld och bransch ändrats under 2020, hur ser du utveckling 2021?
C.R: Äntligen har många av oss fått lämna en obligatorisk, trygg fysisk lärande miljö och börja prova, prova om, lära och lära om. Vad är egentligen relevant? 100 presentationssidor eller att kunskapen har delats och reflekterats med alla i rummet?
Nu när det digitala 2020 är bakom oss, så är en smart idé att 2021 se vad som faktiskt fungerade riktigt bra digitalt. Det som fungerade mindre bra kan vi passa på att lära oss av. Det som inte fungerade alls kan vi låta bli att göra om. Alla vi som arbetar och främjar kunskapsdelning behöver vilja utveckla nya sätt att lära. Ska det vara visuellt? Kan det vara genom att lyssna? Under hur lång tid per gång kan ett effektivt lärande ske digitalt? Hur kan vi skapa inkluderande digitala läromiljöer?
Många frågor, och jag ser fram emot att få ge svar på dem under 2021!
I ett större perspektiv önskar jag att allt fler vill börja.Börja lyssna, börja prova och börja göra. Strunta i att kunna allt; lär, lär ut och lär om.
H•G: Personen du söker inspiration från vad gäller lärande?
C.R: “Ten percent happier”, podcast med Dan Harris
“Dumma Människor”, podcast med Lina Thomsgård och Björn Hedensjö
Mina barn som är mitt i sina lärande processer.
April 10, 2021 — Referens #7
Reflections är en serie svar på frågeställningar vi skickat ut till människor som betytt och betyder mycket för oss, personer vi samarbetat med, haft som mentorer och inspiratörer. Frågor om framtiden.
Ann-Sofie Lundström, Strategic Brand Manager, Tradebanco
”Ann-Sofie är en kund vi håller när hjärtat, ett mycket givande samarbete som utmynnat i en ständigt pågående dialog om projekt och mycket annat i livet.”/L&M
H•G: Hur har din omvärld ändrats under 2020 och hur ser du förändringar framåt?
A-S.L: Efter Corona-virusets utbrott drogs handbromsen totalt för kosmetikbranschen och handeln i butiker, försäljningen flyttades snabbt och framgångsrikt till e-handel och även till livsmedelsbutiker, vilka ju klarat sig väldigt bra igenom pandemin.
Kosmetikförsäljningen kommer troligen att fortsätta ligga kvar i hög grad på e-handel, gå tillbaka i viss mån till fysiska butiker men dock ej i lika stor omfattning som före pandemin.
H•G: Vad önskar du, yrkesmässigt, skall hända?
A-S.L: Av alla varumärken vi ansvarar för att marknadsföra och distribuera i Sverige så är Gahns det enda vi äger själva. Och då det är jag som är Strategic Brand Manager för detta varumärket så håller jag det såklart extra varmt om hjärtat. Jag vill se att Gahns utvecklas och hittar nya vägar, nya kanaler, nya kunder. Och därmed också inte minst hitta nya produkter, kanske till och med inom nya kategorier. Vi är bara i början av denna resa trots att det har varit med oss sedan år 1867!
Relanseringen av Gahns med ny identitet, blev en enorm försäljningssuccé. Vi fick ju en skjuts av timing då det primärt handlar om tvålar som ju varit högaktuellt under pandemin. Så dels hög efterfrågan är en framgångsfaktor, men även att dess största försäljningskanal är förlagd till livsmedelsbutiker där moderniserad design tagit sig väl ut på hyllorna.
För Gahns tror jag så klart att utvecklingen i försäljning bara kommer fortsätta på ett håll, och det är uppåt. ”Vi har fått så enormt positivt gensvar på den nya varumärkesidentiteten och nu jobbar vi på att utnyttja detta strategiskt.”
April 2, 2021 — Reflection #6
Reflections är en serie svar på frågeställningar vi skickat ut till människor som betytt och betyder mycket för oss, personer vi samarbetat med, haft som mentorer och inspiratörer. Frågor om framtiden.
Jenny Grettve – Arkitekt & Designer
”En kund som blivit en vän, en kosmopolit och allkonstnär som alltid har nya fantastiska projekt på gång, runtom i hela välden.”/L&M
H•G: Hur har din omvärld och bransch ändrats under 2020, hur ser du utveckling 2021?
J.G: Jag är ju i grunden arkitekt men rör mig väldigt brett så det är svårt att prata om någon specifik bransch, men sista året har varit enormt omtumlande för alla. Som så många andra arbetar jag nu hemifrån och behöver skapa nya digitala världar och rutiner vilket har varit både ansträngande men också öppnat upp för ny inspiration och spännande projekt. Jag tänker mig ett 2021 där vi är mer mentalt förberedda på att vara isolerade, där vi finner välmående i vardagsbestyren och där vi förhoppningsvis långsamt kan börja hoppas på en ljusare framtid igen.
H•G: Vad önskar du, yrkesmässigt, skall hända?
J.G: Byggbranschen står för en enormt stor del av koldioxidutsläpp i världen och det är verkligen hög tid för att det tas på största allvar. Jag önskar mig tydligare och fler diskussioner om möjligheter och målsättningar i stora perspektiv. Vi lever också i ett samhälle som kräver helt nya tag och stora systemförändringar. Jag har till exempel svårt att se varför vi saknar bostäder och behöver bygga tusentals de närmsta kommande åren, samtidigt som vi har enorma tomma butikslokaler i våra stadskärnor och med 2020 bakom oss även kontor som börjar tömmas. Vi borde på nya sätt diskutera existerande plats och rymd.
H•G: Hur kan vi gemensamt hjälpas åt att ta oss dit?
J.G: Jag känner oro över hur politik styr vår agenda utan att våga ta de drastiska åtgärder som vår planet kräver just nu. Så jag hoppas på långt starkare och modigare samhällsengagemang där invånare tar saken i egna händer. Det kräver en hel del samarbeten, en total öppenhet och stor generositet. Jag hoppas att vi kan sprida inspiration och vilja att förändra, och samtidigt göra det på ett varmt och glädjande sätt.
”Jag är personligen rätt trött på dystopiska framtidsscenarier”.
H•G: Tendenser inom din yrkeskategori?
J.G: Om jag svarar som arkitekt, strategisk designer och konstnär så ser jag ett mycket större intresse för hållbarhet på ett mycket djupare plan än tidigare. Det handlar inte längre så mycket om materialval och lokalproducerat, utan om mycket större samhällsstrategier och ett stort intresse av att samarbeta och lösa problem. Vi behöver också bredda våra intresseområden och börja förstå hur man odlar mat, hur människor vill arbeta hemma, hur man skapar vackra miljöer utan att de kostar för mycket och hur man kan bygga för starkare demokrati. Jag tror också att konst har en stor och stark kraft att mobilisera människor och skapa möjligheter där livet känns tungt och hårt.
March 19, 2021 — Reflection #5
Reflections är en serie svar på frågeställningar vi skickat ut till människor som betytt och betyder mycket för oss, personer vi samarbetat med, haft som mentorer och inspiratörer. Frågor om framtiden.
Anna-Karin Elde – Creative Director Shomei
“The one and only!” / L&M